Väčšine ľudí sú už akcie, ako sú Black Friday (Čierny piatok) alebo po ňom nasledujúci Cyber Monday, už dobre známe. Okrem nich sa však v celosvetovom meradle pomerne rýchlo dostáva do povedomia aj akcia Singles Day. Pôvodne išlo o sviatok nezadaných, ako vyplýva aj z jej názvu, no dnes sa stáva čoraz populárnejším sviatkom nakupovania. Za jeho rastúcu známosť vďačí hlavne marketingovým firmám, ktoré ho postupne rozširujú do celého sveta.
Dátum akcie Singles Day nezávisí od konkrétneho dňa v týždni, ako je tomu, napríklad, pri akcii Black Friday. Koná sa každoročne 11.11. V roku 2024 vychádza Singles Day na pondelok. Tento novembrový deň, kedy majú podľa nášho kalendára meniny všetci Martinovia a Marošovia, nebol stanovený len náhodou. Má totiž symbolický význam. Aký? To sa dozviete ďalej v našom článku.
Singles Day vznikol pôvodne v Číne ako opak sviatku zamilovaných, ktorý sa slávi na Svätého Valentína. Výber dátumu tohto sviatku nie je náhodný. Dvojitá 11 v dátume symbolizuje nezadanosť. Slobodní muži, ale aj ženy, tak taktiež majú v kalendári svoj sviatok, a to trištvrte roka po sviatku zamilovaných. Postupom času sa zo Singles Day stal komerčný sviatok, ktorý dopĺňa dvojicu predvianočných nákupných sviatkov: Black Friday a Cyber Monday. Dnes ho už preto poznáme nielen ako sviatok slobodných, ale aj ako jeden z najväčších nákupných dní v roku.
Zľavy počas Single Day postupne už aj u nás dosahujú zaujímavých výšok. Existujú však ešte ďalšie spôsoby, ako ušetriť pri nákupe na internete, nielen počas Singles Day. Jedným z nich je použitie zľavových kupónov, ktoré nájdete na našej stránke. Druhou možnosťou šetrenia je získať za každý nákup v obchode aj cashback. Ide o službu, ktorá vám vráti časť peňazí, ktoré ste za nákup minuli. Stačí, ak sa pred nákupom zaregistrujete a prejdete do e-shopu z našej stránky.
Za propagáciou Singles Day a jeho rozšírením mimo hraníc Číny stojí spoločnosť Alibaba Group. Táto spoločnosť patrí spolu s Baidu a Tencent medzi najväčšie internetové giganty. Azda najpopulárnejším z jej e-shopov je Aliexpress.com. Tento obchod je dobre známy aj slovenským zákazníkom najmä vďaka jeho nízkym cenám. Na Kuponer.sk môžete počas svojho nákupu nielen využívať akciu Singles Day, ale aj získať cashback.
Marketingový ťah spoločnosti Alibaba rýchlo využili aj ostatné ázijské e-shopy. Postupne sa popularita tohto komerčného sviatku preniesla aj na iné kontinenty. Akcie počas Singles Day dnes už preto ponúkajú e-shopy po celom svete. V nasledujúcom zozname uvedieme aspoň niektoré obchody, ktoré vo veľkej miere využívajú aj slovenskí zákazníci.
Na Slovensku sa Singles Day začína rozširovať len veľmi pozvoľne. Svedčí o tom aj fakt, že väčšina slovenských zákazníkov o tomto sviatku ani nepočula a netuší, že existuje. Ani slovenské e-shopy sa do propagácie tejto akcie príliš nehrnú. Napriek tomu sa nájde pár výnimiek, ktoré sa do tohto komerčného sviatku zapojili. Uvedieme si preto niekoľko príkladov internetových obchodov, kde môžete počas Singles Day naraziť na výhodné ponuky.
Aliexpress.com už tradične ponúka svojím zákazníkom zľavy počas Singles Day a tento rok prekonal všetky očakávania so zľavami až 80 % na takmer celý sortiment.
Bonprix.sk je známym predajcom oblečenia pre ženy, mužov a deti nielen na Slovensku, ale v celej Európe. Svojim zákazníkom ponúka jedinečný 22 % promo kód, s ktorým hravo oslávite deň nezadaných. Lacnejšie môžete zakúpiť oblečenie alebo doplnky.
Footshop.sk — na Footshop.sk si počas akcie Singles Day môžete využiť náš špeciálny 11 % promo kód na takmer celý sortiment. Lacnejšie si tak môžete kúpiť topánky pre mužov a ženy, oblečenie alebo doplnky.
Queens.sk si tiež spomenul na nezadaných z nás a tento rok má taktiež v ponuke 11 % zľavový kód na oblečenie pre všetkých
Danielwellington.sk potešte seba novým šperkom od Danielwellington.sk. Ušetrite so zľavou až 22 % na takmer celý sortiment hodiniek a šperkov.
Okrem týchto e-shopov ponúkajú Singles Day akcie aj Top4running.sk so zľavou až 50 %, eObuv.sk s 20 % promo kódom, 11teamsports.sk so zľavou až 23 % a mnohé iné
Ako ste si už mohli všimnúť, Singles Day sa týka hlavne čínskych e-shopov. Tie čoraz viac lákajú aj slovenských zákazníkov. Najsilnejším argumentom prečo nakupovať na čínskych internetových obchodoch, je určite nízka cena. Okrem toho ľudí láka aj doprava zadarmo, ktorú dotuje čínska vláda. Ďalším dôvodom je šírka sortimentu. V čínskych e-shopoch nájdu slovenskí zákazníci takmer všetko, od elektroniky, cez potreby do domácnosti či auta až po oblečenie. A to ani zďaleka nie sú všetky kategórie ázijských obchodov. Výhody dopĺňa aj to, že pokiaľ si zakúpite tovar na Singles Day, máte takmer 100 % istotu, že vám do Vianoc stihne prísť. Prekvapenie pod stromček si tak môžete zaobstarať za veľmi nízku cenu.
Pokiaľ budete nakupovať obozretne a dáte si pozor, malo by ísť aj o bezpečný nákup, aj keď sa nedá poprieť, že určité riziká existujú. Nakupovanie na ďalekom východe má tiež viacero nevýhod. Spomenúť môžeme absenciu slovenského jazyka. Ak aj sú niektoré väčšie čínske internetové obchody dostupné v slovenčine, ide často o strojový a nie úplne plynulý preklad.
Ďalšou nevýhodou je rozhodne dlhá dodacia lehota, ktorá môže činiť niekoľko týždňov, či dokonca dva mesiace. Myslieť je potrebné tiež na to, že pri objednávkach je potrebné uhradiť DPH. Pri nákupe nad 150 Eur sa nevyhnete ani clu, ktoré sa pohybuje vo výške 3 – 11 %. Okrem toho hrozí aj spomínané bezpečnostné riziko, ktoré sa dá znížiť nakupovaním v overených e-shopoch. V neposlednom rade je potrebné vziať do úvahy vysoké percento často sa vyskytujúcich nekvalitných výrobkov a nepodarkov. Aj takýmto prípadom sa však dá predchádzať.
Pôvod tohto dnes už komerčného sviatku musíme hľadať na vzdialenom východe, konkrétne v Číne. Prvýkrát sa tento sviatok objavil v roku 1993 na univerzite v Nanjingu. Profesori aj študenti sa rozhodli založiť novú tradíciu, ktorá bude opakom Valentína, dňa zamilovaných. Behom 90. rokov sa tento sviatok dostal aj na ostatné univerzity v spomínanom meste Nanjing. Už od počiatkov pripadal na symbolický dátum 11.11., keďže dvojice jednotiek symbolizujú nezadanosť. Vplyvom sociálnych sietí sa postupne tento sviatok rozšíril na celé územie Číny a stal sa súčasťou ich kultúry.
Tradícia Singles Day ako sviatku nezadaných sa v Číne veľmi dobre ujala. Najväčší skok v jej šírení však prišiel v roku 2009, kedy sa zároveň z neho začala stávať komerčná akcia. Za týmto prudkým vzrastom popularity stojí Jack Ma a jeho marketingový tím, ktorí prišli s nápadom spraviť zo Singles Day sviatok nakupovania. Singles Day sa tak stal čínskym ekvivalentom amerických akcií Black Friday a Cyber Monday. Spoločnosť Alibaba Group na čele s jej zakladateľom Jackom Ma vrazila do propagácie Singles Day nemalé peniaze. Na pomoc marketingu si dokonca pozvali aj americkú popovú speváčku Taylor Swift. Povedomie o tradícii Singles Day sa šírilo obrovskou rýchlosťou a čoskoro sa to odrazilo aj na tržbách internetových obchodov.
Plány Jacka Ma, kedysi učiteľa angličtiny, a jeho spoločnosti Alibaba Group však nekončili iba v Číne. Ich ambíciou bolo rozšíriť povedomie o akcii Singles Day aj za hranice štátu. Sledovali tým záujem o zvýšenie tržieb, ktoré by mohli po prekročení hraníc dosiahnuť dvojnásobnej výšky. Svoj zámer zverejnil v rozhovore pre americkú televíznu spoločnosť CNN v roku 2016. Vyhlásil, že jeho záujmom je, aby sa Singles Day stal globálnym sviatkom nakupovania. To sa mu čoskoro aj podarilo.
Keď sa už komerčný sviatok Singles Day rozšíril po celom území Číny, začal pomaly presahovať aj za hranice štátu. Tomuto šíreniu vďačil najmä silnému marketingu jednotlivých spoločností. Prirodzene sa ako prvé pridávali susedné štáty, teda krajiny juhovýchodnej Ázie. Dnes si zákazníci v spomínaných krajinách každoročne na Singles Day objednajú milióny produktov. Ako sviatok naberal na popularite, podarilo sa mu preraziť aj na Európsky trh. Ešte stále je síce v Európe pomerne málo známy, no jeho popularita sa každým rokom zvyšuje, čo sa odráža tiež na tržbách predajcov.
O propagáciu v Nemecku sa stará spoločnosť Media Markt. Naši susedia sú teda už pár rokov zvyknutí nakupovať počas Singles Day o niečo viac. Rovnako sa táto marketingová akcia začína šíriť aj v severských krajinách. Nie všade sa však Singles Day šíri rovnako ľahko. Zaujímavým príkladom je Veľká Británia. V Anglicku totiž deň slobodných už existuje a pripadá na 11. marca, teda mesiac po Valentínovi.
Existuje dokonca aj príklad negatívneho prijatia tohto komerčného sviatku. Tým je západoeurópska krajina Belgicko. Úlohy marketingu sa tam chopila spoločnosť Mediamarkt. Ich snaha však nepadla na úrodnú pôdu, a to hlavne z dôvodu, že na 11. november už v Belgicku pripadá iný sviatok. Tento deň je totiž výročím prímeria z roku 1918, ktoré ukončilo prvú svetovú vojnu. Obyvatelia Belgicka si vtedy pripomínajú obete vojny a smútočná nálada je v protiklade s bujarým nákupným sviatkom konzumnej spoločnosti. Napriek ojedinelým prípadom štátov, kde sa Singles Day neujal, sa však zdá, že sa bude plynule šíriť po celom svete.
Vo všeobecnosti sa vo svete ešte stále považujú za najväčšie nákupné dni akcie Black Friday a Cyber Monday, no v skutočnosti to tak už nie je. Čínske e-shopy urobili zo Singles Day nákupný deň roka. Svedčia o tom aj ich rekordné tržby, ktoré im prináša. Ako príklad si môžeme uviesť spoločnosť Alibaba, ktorá v roku 2019 vykazovala v tento deň tržby vo výške miliardy dolárov len za jednu minútu a osem sekúnd! Celkové tržby tohto dňa tvorili pre spoločnosť 38,4 miliardy dolárov. Pre porovnanie — táto suma predstavuje 80 % tržieb Amazonu za posledné 3 roky.