Akcia Black Friday, inak povedané Čierny piatok, je pravidelne sa opakujúcou nákupnou akciou, ktorá sa koná na konci novembra. Každý rok si pre zákazníkov predávajúci a majitelia väčších i menších e-shopov pripravia veľké porcie zliav, ktoré dosahujú rekordné výšky. Na našej stránke nájdete prehľad tých najvýhodnejších zliav na tento rok a k tomu niekoľko tipov, ako ušetriť čo najviac. Nechýba ani analýza, či sú zľavy skutočne také výhodné, ako obchodníci deklarujú.
Black Friday je najväčšou marketingovou akciou roka. Je spojený s výraznými zľavami a nákupným šialenstvom. Akcia Black Friday pôvodne vznikla v Spojených Štátoch Amerických, neskôr sa preniesla aj na Slovensko alebo do Česka. Postupne sa do nej začalo zapájať viac a viac kamenných predajní ako aj e-shopov. Black Friday sa nakoniec stal neoddeliteľnou súčasťou roka, ktorú vždy netrpezlivo očakávajú kupujúci aj predajcovia.
Zľavy u nás síce nebývajú až také výrazné ako v USA, napriek tomu však dosahujú značnú výšku. Pre každého zákazníka je iste dobrou správou aj to, že s rastúcou popularitou tohto nákupného sviatku sa rok po roku postupne zvyšujú tiež ponúkané zľavy.
V roku 2022 pripadá Black Friday na 25. november. Ako ste už mohli vytušiť, Black Friday sa pôvodne konal len jeden deň v roku. Postupne, ako naberal na popularite, sa niektoré e-shopy rozhodli akciu predĺžiť. Black Friday sa tak môže konať celý víkend, teda od piatka do nedele, či dokonca celý týždeň (do pondelka do nedele).
Zdá sa vám to krátko na rýchle rozhodovanie pri nákupoch? Niektoré e-shopy ponúkajú možnosť využívať akciu Black Friday aj dlhšie. Ojedinele sa môžete stretnúť tiež s tým, že zľavy trvajú počas celého novembra. Niektorí obchodníci sa dokonca rozhodli spustiť Black Friday niekoľkokrát ročne. Ten pravý — predvianočný Black Friday, je však len jeden.
Mnohé e-shopy prinášajú obrovské zľavy aj počas nasledujúcich dní. Známy je preto tiež Cyber Monday. Tento názov nesie deň, ktorý je prvým dňom v novom pracovnom týždni po Black Friday. Keďže mnoho ľudí nestihne nakúpiť počas Čierneho Piatku, predĺženie zliav sa predajcom rozhodne vypláca. Do kariet im hrá aj fakt, že celá akcia spadá do predvianočného obdobia, v ktorom zákazníci nakupujú vo zvýšenej miere.
Ak chcete nakúpiť maximálne výhodne, určite vás potešia aj zľavové kupóny pre rôzne obchody. Všetky ich nájdete na našej stránke. Na Kuponer.sk vám šetriť pomôže tiež cashback. Neviete, čo to je? Doslovný preklad slova cashback je „peniaze späť“, čo presne vystihuje jeho podstatu. Pri využívaní cashbacku dostanete po bezplatnej registrácii časť sumy, ktorú za nákup zaplatíte, späť na váš účet. Dôležité je, aby ste sa pred nákupom zaregistrovali alebo prihlásili do svojho účtu a na stránky obchodu prešli cez Kuponer.sk.
Aj na Slovensku sa akcia Black Friday koná v mnohých obchodoch. Je s ňou spojených niekoľko zaujímavých faktov.
Alza.sk je obchodom, ktorý akciu Black Friday usporadúva niekoľkokrát do roka. Najvýhodnejšie zľavy však v e-shope nájdete práve počas novembrového Black Friday. V tejto akcii môžete v zľave nakúpiť tisícky produktov od elektroniky, cez potreby do domácnosti a na šport, až po drogériu a kozmetiku. Behom posledného Black Friday bola priemerná zľava uvádzaná obchodníkom 28 %, zatiaľ čo reálna činila okolo 27 %. Pri nákupe môžete ušetriť aj vďaka zľavovým kupónom a cashbacku.
Obchod Datart.sk ponúka počas Black Friday rovnaké zľavy v e-shope ako v kamenných predajniach. V sortimente nájdete množstvo rôzneho tovaru vo výhodných akciách. Ušetriť pri nákupe môžete aj pomocou cashbacku a zľavových kupónov.
Priemerná zľava uvádzaná predajcom behom posledného Black Friday bola 34 %, pričom reálna zľava bolo na úrovni 23 %. Akcia trvá nielen počas samotného Black Friday, ale aj niekoľko týždňov predtým.
Na Notino.sk trvá akcia Black Friday niekoľko dní pred aj po samotnom piatku. Zľavy sa týkajú veľkého množstva rôznych produktov známych značiek naprieč celým sortimentom. Za výhodné ceny tu zakúpite parfumy aj kozmetiku. Okrem ponúkaných zliav môžete pri nákupe využiť tiež zľavové kupóny a cashback. Notino.sk navyše ponúka iné ceny pre nových a stálych zákazníkov. Pokiaľ sa teda rozhodnete, že využijete cashback, je možné, že dostanete výhodnejšiu ponuku.
Mall.sk patrí medzi najväčšie e-shopy na Slovensku. Behom akcie Black Friday ponúka desiatky tisíc produktov za výhodné ceny. Nájdete tu elektroniku, drogériu, školské potreby, oblečenie a mnoho iného tovaru. Priemerná zľava propagovaná predajcom behom minuloročnej akcie bola 32 %. Reálna ponúkaná zľava však na tom bola o niečo horšie, len 17 %. Pri nákupe môžete použiť aj zľavové kupóny a cashback, ktoré vám pomôžu ušetriť ešte viac.
Na konci novembra nás jednotlivé obchody lákajú mnohými výhodnými zľavami. A to často nielen na samotný Black Friday, ale aj počas celého týždňa, či dokonca mesiaca. Sú však ponúkané zľavy skutočne také výhodné, ako to obchodníci propagujú? Analýzy zliav v e-shopoch ukazujú, že zľavy nie sú také vysoké, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Predajcovia využívajú rôzne praktiky, ktoré ľudí zavádzajú a lákajú na výhodné akcie, ktoré v realite často ani neexistujú...
Pre lepšie pochopenie a ilustráciu sa zameriame na rok 2021. Internetová stránka Hlídač shopu, spravila analýzu vývoja cien počas roka a taktiež ponúkaných zliav počas trvania Black Friday. Z analýzy vyplýva, že niektoré e-shopy pred vypuknutím nákupného šialenstva postupne umelo navyšujú ceny produktov. Následne ponúknutá zľava teda vyzerá naozaj lákavo, no v skutočnosti nie je ani zďaleka taká vysoká. Tieto nekalé praktiky uplatňujú e-shopy všetkých veľkostí, takže sa nedá vo všeobecnosti jednoznačne pomenovať kategóriu, ktorej sa to týka najviac. Ako príklad môžeme uviesť e-shop Okay.cz. Ten ponúkal v priemere 30 % zľavu, ktorá však v skutočnosti, v porovnaní s cenami zo začiatku roka, dosahovala len 1 %. A to je už naozaj veľký rozdiel.
Nie všetky e-shopy sú na tom na základe analýzy až tak zle. Vo väčšine prípadov naozaj pri nákupe počas Black Friday ušetríte. Nie vždy však ide o takú sumu, ako obchodník propaguje. Preto je dôležité si pred nákupom tieto fakty overiť. Príkladom e-shopu, ktorý dodržal čo sľuboval je napríklad Alza.cz alebo CZC.cz. Pri nákupe počas Black Friday ste ušetrili na naozaj toľko, koľko ponúkali.
Do akcie Black Friday sa pravidelne zapája aj množstvo ďalších e-shopov. Ich počet sa neustále zväčšuje spolu s rastúcou popularitou tejto akcie. V nasledujúcich odsekoch spomenieme niekoľko ďalších z nich. Ušetriť pri nákupe vám navyše umožnia aj zľavové kupóny a cashback.
AboutYou.sk je e-shop, ktorý pôvodne pochádza z Nemecka, no dnes už pôsobí na mnohých trhoch, vrátane toho slovenského. E-shop sa pravidelne zapája aj do akcie Black Friday. V jeho sortimente nájdete množstvo módnych kúskov pre ženy, mužov a deti.
AndreaShop.sk sa taktiež každoročne zapája do marketingovej akcie Black Friday. Počas výrazných zliav tu môžete zakúpiť rôzny tovar. Ponuku e-shopu tvorí najmä elektronika, no nájdete tu tiež produkty z kategórie kúpeľňa, hračky, hobby, šport či nábytok.
Answear.sk je internetový obchod, ktorý sa zameriava hlavne na predaj značkového oblečenia, obuvi a ďalších doplnkov. Počas akcie Black Friday tu nájdete zľavnené produkty značiek, ako sú Tommy Hilfinger, Calvin Klein, Pepe Jeans či Lacoste.
Okay.sk je spoločnosť, ktorá bola založená už v roku 1 994. Pôvodne išlo o obchod so zameraním na predaj elektroniky. V súčasnosti si zákazníci nájdu v jeho sortimente aj bohatú ponuku nábytku do všetkých miestností interiéru.
Obchod Kytary.sk sa zaoberá predajom hudobných nástrojov. V jeho ponuke nájdete nielen gitary, ale aj ukulele, bicie, klávesy a rôzne vybavenie súvisiace s hudbou. Počas akcie Black Friday tu navyše nakúpite za zvýhodnené ceny.
Obchod Nay.sk sa do akcie Black Friday zapája už niekoľko rokov. Zľavy ponúkané e-shopom dosahujú výšku až do 50 %. Jeho tovar tvorí elektronika, veľké a malé spotrebiče. Zakúpite tu mobily, TV, notebooky, SMART produkty a mnoho iného tovaru.
Planeo.sk je e-shop, ktorý sa taktiež zameriava na predaj elektroniky. V jeho ponuke nájdete domáce spotrebiče, spotrebnú elektroniku, tak isto ako aj rôzne potreby pre dom, záhradu a domácnosť.
Marketingová akcia Black Friday má svoj pôvod v Spojených štátoch amerických. Na Slovensku sa prvýkrát objavila v roku 2011, priniesla ju sem medzinárodná spoločnosť Apple. Najprv išlo len o malé zľavy, no Black Friday rýchlo nabral na popularite. Dnes je už neoddeliteľnou súčasťou predvianočného nakupovania, ako aj marketingových stratégií predávajúcich. Do tejto akcie sa zapája nespočetné množstvo kamenných a internetových obchodov. Napriek tomu akcie u nás ešte stále nedosahujú takú výšku ako v ostatných, najmä anglicky hovoriacich, krajinách.
Ceny tovaru sa v krajinách s anglicky hovoriacim obyvateľstvom v priemere znižujú o 50 %. Pre porovnanie — priemerné zľavy počas Black Friday na Slovensku dosahujú okolo 30 % (reálne ide o zľavy približne 20 %). Tento rozdiel nespôsobujú ani tak samotní predajcovia, ale hlavne my, zákazníci. Pojem Black Friday ešte u nás nie je až taký udomácnený a nevyvoláva taký ohlas ako inde. Obchodom sa preto neoplatí ponúkať obrovské zľavy. Napriek týmto faktom však e-shopom stúpajú tržby počas Black Friday o niekoľko desiatok percent.
V Spojených štátoch amerických však vládne úplne iná situácia. Black Friday má na nákupné správanie ľudí oveľa väčší vplyv. Ako príklad môžeme uviesť rok 2019, kedy internetové obchody v USA zinkasovali tržby vo výške 7,4 miliardy dolárov. Pritom ide o sumu, ktorá je v porovnaní s minulým rokom o pätinu vyššia.
Oficiálny pôvod termínu Black Friday nie je známy a pripisuje sa viacerým udalostiam. Prvá z nich nastala v roku 1929, keď na New Yorskej burze došlo k obrovskému pádu akcií. Po dlhoročnom stúpaní ich hodnoty nastala výrazná recesia. V panike sa preto začali vo veľkom predávať. Vo štvrtok, 24. októbra panika vyvrcholila a na New yorskej burze nastal krach. V dôsledku udalostí musela byť niekoľkokrát uzavretá. Katastrofálne dopady sa v Európe prejavili nasledujúci deň, ktorý dostal pomenovanie čierny piatok.
Iné zdroje uvádzajú za dôvod vzniku pojmu Black Friday dopravnú situáciu, ktorá nastala deň po vďakyvzdaní. Týkalo sa to hlavne Philadelphie, ktorá je najväčším mestom v Pensylvánii. Pojem prvýkrát použili policajti, ktorí v tomto meste pracovali, a to konkrétne v roku 1961. Po vďakyvzdaní sa totiž ľudia začali vo veľkom presúvať za svojimi rodinami a priateľmi alebo, naopak, naspäť domov. Doprava túto situáciu nezvládala a nastal obrovský kolaps.
Tretí príbeh o tom, ako vzniklo pomenovanie Black Friday, sa k jeho podstate približuje najviac. Účtovníci v minulosti zaznamenávali do účtovných kníh straty červenou a zisky čiernou farbou. Hovorilo sa, že deň po vďakyvzdaní sa po prvýkrát v roku dostali do „čiernych čísel“.
Až po 80. rokoch 20. storočia sa začal pojem Black Friday spájať s veľkými predajnými akciami, ako ho poznáme dnes. Obchodníci začali v piatok, ktorý nasledoval po vďakyvzdaní, ponúkať tovar za výrazne znížené ceny. Akcia každým rokom naberala na popularite a postupne sa z nej stal sviatok dnešnej konzumnej spoločnosti. Netrvalo dlho a s rastúcou popularitou sa akcia preniesla aj do Európy.
Na Slovensku sa prvýkrát objavila v roku 2011, kedy ju predstavila medzinárodná spoločnosť Apple. Black Friday vyvolal pozitívny ohlas, preto sa k tejto akcii postupne pridávali aj iní väčší obchodníci. Popularita Black Friday sa stále zvyšuje a s ňou aj zľavy ponúkané predajcami. Zapája sa do neho tiež čoraz viac obchodov. I keď ponúkané zľavy u nás ešte stále nedosahujú výšku, akú majú za oceánom, postupne narastajú a robia tak nákup počas Black Friday stále výhodnejším.